Gärdsgårdsbygge vid hembygdsgården

Kurs våren 2021 : Lär dig hägna en småländsk gärdsgård!

Vi håller till vid hembygdsgården i Värne under tre lördagar och lär oss hantverket att bygga en äkta småländsk gärdsgård. Vi lär oss hantverket från grunden med materialval, tillverkning och praktisk uppförande av en stabil gärdsgård.

Kurstillfällen: lördag 21/3, lördag 4/4, lördag 18/4 kl. 09.00-13.00

Kursen är samarrangemang mellan Studieförbundet Vuxenskolan och Mellby samhälls- och hembygdsförening.

BRA ATT VETA

Allt material finns på plats. Du behöver inga förkunskaper. Ta med oömma kläder, handskar och eget fika.

Medlemmar i Mellby samhälls- och hembygdsförening erhåller en föreningsrabatt om 200 kr på kursen. (Notera/meddela detta vid din anmälan)

LEDARE

Kursledare är Jonas Axelsson som är professionell gärdsgårdsbyggare med 25 års erfarenhet.

ANMÄLAN:

Kontaktperson: Anett Olsen, verksamhetsutvecklare SV, 0380-414 31, anett.olsen@sv.se

Gärdsgårdsbygge vid hembygdsgården hösten 2013

Under ledning av Holger Andersson i Mellby, byggdes den sista delen av gärdsgården runt hembygdsgården klart, lördag 19/10 2013. Vi som hjälpte till med bygget var, förutom Holger, Mia Gustavsson, Urban och Axel Andersson, Kenth och Cathrine Jansson. Holger hade i förväg ägnat mycket tid åt att hugga granar som slanor (trinner eller trol på dialekt, ska vara långsmala, undertryckta granar), enestörar och långa, tunna grankvistar till vidjor för att tvinna fast slanorna. Vidjorna värms/eldas sen så de blir mjuka att tvinna fast runt enestörarna.

Ett stort tack till Holger för ett fantastiskt arbete med att hägna hela gärdsgården runt hembygdsgården och för en lärorik lördag då vi var flera som fick lära oss detta fina hantverk!

Se även ett fint helsidesreportage i Smålands-Tidningen 21/10 2013.

Foton på gärdsgårdsbygget 2013: Cathrine Jansson

Urban, Kenth och Holger jobbar på och lär sig hantverket

Enestörar och granvidjor.

Holger instruerar Kenth hur man måste ta i för att snurra och fästa vidjorna.

Mia eldar för att värma upp granvidjorna.

Meter efter meter byggs på...

Kenth och Holger jobbar.

Mia snurrar vidjorna.

Vidjorna tvinnas runt enestörarna.

Se så fint slutresultatet blev!