Mellbydagen 2017

Söndag 20/8 kl 12-15 - Mellbydagen

Välkomna till Mellbydagen, som i år firar 10-årsjubileum! Hembygdsgården i Värne söndag den 20 augusti. Programmet består bland annat av visning av radiostyrda bilar, veterantraktortur med vagn, luftgevärsskytte samt visning av hembygdsföreningens samlingar. Servering med hamburgare från Norrby Ängar och kaffe med hembakat fikabröd. Vi utser också Årets Mellby-bo under eftermiddagen. Underhållning av populära Magic Kjell från Norrby.

Välkomna önskar föreningarna i Mellby (Mellby hembygdsförening, Värne alliansförsamling, Mellby församling/Svenska kyrkan, Mellby IF och Mellby Jaktvårdsförening) i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Nedanstående text ur artikel i Smålands-Tidningen, publicerad 22/8 2017), text och bild av Cathrine Jansson.

En magisk Mellbydag i Värne

På söndagen genomfördes Mellbydagen för tionde gången i hembygdsgården i Värne. Det är ett gemensamt arrangemang av föreningslivet i Värne som lockar såväl boende i socknen, hemvändare som tillresta besökare. I år lockades uppskattningsvis 160 besökare till hembygdsgården. Magic Kjell, alias Kjell Ljunggren från Norrby, bjöd på en mycket uppskattad underhållning från den nybyggda scenen i hembygdsparken såväl som magi på nära håll bland besökarna vid fikaborden. Magic Kjell trollade bort såväl kaniner som en behå från en förvånad besökare! Besökarna kunde njuta av av hembakat fika, ungdomsgänget från Allianskyrkan grillade hamburgare, tur med veterantraktor med lövad vagn genom byn, lek med kuddkrig, dragspelsmusik och uppvisning av radiostyrda bilar med Johan Bergstrand. Under dagen fick besökarna rösta fram vem som blir Årets Mellbybo, Marie Johansson och David Hugosson var årets kandidater. Efter en jämn omröstning gick titeln till David Hugosson i Värne och fick motta diplom och blomma. Ordförande Kenth Jansson i Mellby hembygdsförening summerar Mellbydagen:

- Vi är mycket nöjda med årets tionde upplaga av Mellbydagen, och det var en trevlig stämning under dagen. Det är roligt att jobba tillsammans i Mellby socken, vi är många som hjälper till med att genomföra trevliga aktiviteter i samhället och i socknen. Det bidrar till en god stämning och gör att det är trevligt att bo i Mellby socken!

David Hugosson, framröstad till årets Mellbybo 2017 – nominering:

David har ett stort hjärta för Värne och Mellbybygden och gör mycket jobb i såväl hembygdsföreningen som i andra föreningar. Han ställer ofta upp och gör saker "i det tysta" i hembygdsföreningen med exempelvis underhållsarbete, fixar saker i byn och är engagerad i scoutverksamhet till glädje för ungdomar i Värne med omnejd.

Benny Cederborg tog med besökare på en tur med veterantraktor och vagn genom Värne.

Årets Mellbybo 2017 blev David Hugosson. Prisutdelare Kenth Jansson

Johan Bergstrand visar sina radiostyrda bilar för Edvin Hugosson.

Magikern Magic Kjell från Norrby underhöll från den nybyggda scenen.

Magic Kjell underhöll även vid kaffeborden med sina tricks.

Fotograf: Cathrine Jansson