Mellbydagen 2015

Succe för 8:e upplagan av Mellbydagen, 9/8 2015!

Årets upplaga av Mellbydagen: soligt och fullsatt i hembygdsgården! Cirka 250-300 besökare på plats, som njöt av alla aktiviteter och trevligt umgänge - hemvändare, boende i Mellby och Värne och tillresta besökare.

Ur programmet:

• Musikunderhållning med Nässjö Jakthornsblåsare samt Jan Örmén, Värne

• Dragning av reselotteri (arr. Värne alliansförsamling)

• Småutställningar med klippalbum från bygden, gamla veteranbilar etc.

• 5-kamp med aktivitetsstationer

• Luftgevärsskytte

• Miniutställning med kanin och olika hönsraser

• Ponnyridning

• Årets Mellbybo koras

• Servering av korv och hamburgare från Norrby ängar, kaffe och kakor

• Information från 4H-organisationen i Jönköpings län.

Tack alla som bidrog till en mycket lyckad Mellbydag!

Mellbydagen är ett samarrangemang mellan föreningslivet i Mellby/Värne. Mellby Hembygdsförening, Värne Alliansförsamling, Mellby IF, Mellby Jaktvårdsförening och Mellby församling/Svenska kyrkan. Med stöd av Studieförbundet Vuxenskolan.

Årets Mellbybo 2015

Lars Bergman från Söraby i Mellby blev vald till Årets Mellbybo under Mellbydagen, 9/8 i hembygdsgården i Värne. Totalt hade sju nomineringar kommit in i förväg, de nominerade kandidaterna var Sofie Hugosson, Cathrine Jansson, Anne Andersson, David Hugosson, Gunnar Björklund, Lisa Andersson och Lars Bergman. Drygt 100 personer valde att delta i omröstningen under Mellbydagen och när valresultatet var klart hade Lasse Bergman vunnit med stor majoritet. I nomineringen av Lasse framkom bland annat att Lasse hyllas för sitt naturengagemang och är en bidragande kraft till till att den fina promenadslingan Sjösvängen gjorts i ordning. Sjösvängen har fått kommunalt LONA-bidrag för att rustas upp med Lasse Bergman som initiativtagare och har personligen lagt ned ett stort jobb på fågelholkar, spänger och att rusta den fina promenadvägen som börjar vid hembygdsgården i Värne och leder längs Solgenån till fågeltornet i Söraby. Längs vandringsleden kan man njuta av vacker natur längs ån, fågellivet och slutligen ta en tur upp i fågeltornet där man njuter av en fantastisk utsikt över sjön Solgen.

Marie Johansson överlämnar blomma och diplom till Årets Mellbybo Lasse Bergman.

Besökarna njöt av finväder och trevliga aktiviteter

Musik av Nässjö Jakthornsblåsare

Invigning

Utställning äldre maskiner

Många kul aktiviteter

Lovisa prickar rätt med bollarna

Benny lyfte besökare till höga höjder!

Dragkamp mellan styrelsen i Mellby IF och fyra andra starka killar i byn som dock vann efter en jämn match.

Text och foto: Cathrine Jansson

Artikel i Smålands-Tidningen 20150810