Mellbydagen 2010

Mellbydagen är ett samarrangemang mellan Mellby Hembygdsförening, Värne Alliansförsamling,

Mellby IF, Mellby Jaktvårdsförening, och Mellby församling/Svenska kyrkan.

Tredje upplagen av Mellbydagen blev en lyckad tillställning med upp emot 200 besökare. Besökarna hade fullt upp med alla aktiviterna som de olika föreningarna hade ordnat med.

Alltifrån mini-zoo med får, ponnyridning, ankor och höns till uppträdande med 3-5åringarna från Bamsegympan till information om viltspårning, luftgevärsskytte, frågetävling om gamla bruksföremål, visning av kyrksilvret från Mellby kyrka. Allt ackompanjerat av Kjell Ljunggrens band som spelade under eftermiddagen.

Hela tillställningen inramades av ett vackert väder nyrenoverad hembygdsgård.

Se bildspel nedan och filmklipp i högerspalten.

Årets Mellby-bo !

Filmklipp från Mellbydagen 2010

En glad och välförtjänt vinnare av den första utmärkelsen som årets Mellby-bo, Krister Hildorsson mottog priset av Malin Ländin. Det var Mellby IF's damklubb som utlyst tävlingen och samlat in nomineringar under sommaren.

Juryn utsåg Krister till vinnare med motiveringen:

Det är inte ofta man ser honom sitta still, han är väldigt hjälpsam och vill hjälpa till.

Han är väldigt noga med det han gör, och han har gott humör.

Det finns mycket han kan lösa och trixa, ja det mesta kan han fixa.

Att hålla badplatsen ren och välklippt gillar han till max, och behöver någon hjälp på hembygdsgården kommer

han strax.

Hans hjärta för bygden är stort och klappar på, därför tycker jag att han en utnämning ska få.

Övriga nominerade var:

Eva Ekelund, Kenth Jansson, (Helena och Magnus Gunnarsson), (Lars Grönlund och Eva Sandevik) samt Hans Isaksson.