Mellbydagen 2019

Söndag 11/8 kl 12-15

Välkomna till hembygdsgården i Värne för en dag med aktiviteter och umgänge för Mellbybor, besökare och hemvändare! För tolfte året i rad firar föreningslivet i Mellby socken en gemensam ”Mellbydag”. Servering, visning av hembygdsmuseet, rösta på Årets Mellbybo 2019, legoutställning, åktur med veterantraktor med vagn, underhållning och lekar. Ett samarrangemang av föreningslivet i Mellby socken (Mellby IF, Mellby samhälls- och hembygdsförening, Värne alliansförsamling och Mellby församling/Svenska kyrkan).

Summering av Mellbydagen 2019:

En väldigt trevlig Mellbydag i hembygdsgården i Värne! Tack alla besökare och frivilliga krafter som bidrog till att genomföra evenemanget för tolfte gången. Cirka 150-200 personer besökte Värne och tog del av legoutställning, korvgrillning, gott fika, hembygdsmuseet, gick på bokstavsjakt, byggde vedtorn, lärde oss gärdsgårdshägning med Jonas Axelsson, njöt av Pelle Mosskull trubadurspel, fick ta del av Sara Hugossons företag m Hålligång-friskvård/hälsa, Irma Gustafssons grönsaksförsäljning, åkte veterantraktor med vagn med Per Björklund . Under dagen fick besökarna rösta på Årets Mellbybo - utmärkelsen gick till Cathrine Jansson som fick diplom och blommor. Övriga starka kandidater som var nominerade var Filip Bergstrand, Christer Svahn och Marie Lala Johansson!

Motivering till Årets Mellbybo:

"Cathrine har under många år varit en mycket engagerad person i bygden i såväl stort som smått. Hon är ett ansikte utåt som förmedlar vad som händer i bygden. Cathrine var en av initiativtagarna till att en stor summa pengar vid julkonserten kunde skänkas till förmån för New Life Missions arbete, vars mål är att hjälpa människor i Kenya till en bättre vardag och ge dem ett hopp om en tryggare framtid."

Foto: Cathrine Jansson