Mellbydagen 2013

Mellbydagen 2013 gick av stapeln för sjätte gången söndag 11/8 kl 12-16. Dagen började redan kl 11 med ankrace i Allianskyrkans regi vid åbron-ett mycket uppskattat arrangemang där 260 ankor släpptes i vid dammluckorna för att sedan fångas upp vid åbron till besökarnas jubel.

Programmet fortsatte sedan vid hembygdsgården med aktivitetsstationer för hela familjen av Mellby IF, presentation av Mellbys historia och Mellby kyrka i Lillstugan av Christer Svahn (Svenska kyrkan/Mellby församling). Hembygdsföreningen serverade kaffe i storstugan och Värne UV-scoutkår varmkorv utomhus. I Storstugan pågick utställning av foton från Mellby skola. Utomhus var det också boulespel, ponnyridning med Ann Hörlén-Norrby, musikunderhållning av Jan Örmén, luftgevärsskytte och luftgevärsskytte och tipspromenad av Mellby jaktvårdsförening och en miniutställning med kanin och höns.

Årets Mellbybo röstades fram av besökarna till Eva Ekelund. Nominering:

”Under många år ordförande i hembygdsföreningen och med kontakter runt om, i både i bygden och utanför. En ”go” och glad människa som är en värdig kandidat till titeln Årets Mellbybo!”

Tack alla medverkande och besökare för en lyckad Mellbydag 2013!

Mellbydagen är ett samarrangemang mellan föreningslivet i Mellby/Värne. Mellby Hembygdsförening, Värne Alliansförsamling, Mellby IF, Mellby Jaktvårdsförening och

Mellby församling/Svenska kyrkan

Christer Svahn berättar om Mellbys historia

Jona provar luftgevärsskytte